Program Rozwoju Przedsiębiorczości

Inspirujemy i wspieramy młodych ludzi, przekazujemy wiedzę i praktyczne wskazówki, tym którzy są na początku drogi w prowadzeniu własnej firmy, albo chcą na tę drogę wejść.

BUSINESS MIXERY

Coaching & RMP

KONSULTACJE BIZNESOWE

Moje kompetencje

06.05.25

Ile czasu ma odbiorca Twojej treści na LinkedIn, by zauważyć Twój post? Co sprawi, że przeczyta, zostawi lajka, komentarz lub udostępni?

...

Więcej

02.04.25

Planujesz sprzedaż przez LinkedIn? Chcesz wykorzystać sieć społecznościową i metodę Social Selling? Sprawdź...

Więcej

13.03.25

Poznaj nowy sposób podejścia do rzeczywistości w czasach gwałtownych zmian i niepewności.

Więcej

Inspiratornia

17.06.24

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie pracy, zawody i metody ich wykonywania szybko się zmieniaj...

Więcej

12.06.24

Nadchodzi ważny czas dla największych przedsiębiorstw. W ciągu najbliższego roku zobowiązane są one do raportowania swojego podejścia i osi...

Więcej

24.04.24

Od wolontariusza do przedsiębiorcy społecznego - czyli jak połączyć biznes z pomaganiem młodym talentom. Rozmawiamy z Bartoszem Durmą, preze...

Więcej

Nasze działania

17.09.24

Przedsiębiorcy i przedsiębiorczynie, zwłaszcza na początku swojej drogi, często korzystają z różnych form w...

Więcej

07.05.24

Już 12 czerwca i już po raz szósty wystartuje w Warszawie największa w Europie konferencja dla kobiet w IT&TECH, której Fundacja Think ma ...

Więcej

Wydarzenia

29.04.25

Największe wydarzenie technologiczne dla kobiet w Europie. W dniach 4-5 czerwca Warszawa stanie się globalnym centrum technologii i innowacji! Więcej

18.04.25

Już 23 kwietnia na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim odbędzie się konferencja Business Market Olsztyn Innovation Day – wydarzenie skierowane ...

Więcej

06.02.25

AI pomoże Ci w analizie danych, personalizacji czy automatyzacji, jeśli właściwe ją zastosujesz. Dowiedz się,...

Więcej

QUIZY

Komunikacja i współpraca

Jak mówić i słuchać aby zostać zrozumianym?

OpisyQuizy

Wizerunek i prezentacja

Dlaczego wizerunek własny jest istotny?

OpisyQuizy

Decyzyjność i ryzyko

Czy potrafisz podejmować decyzje?

OpisyQuizy

Motywacja

Co nas napędza do działania?

OpisyQuizy

Przywództwo

Które cechy lidera są przydatne?

OpisyQuizy

Planowanie i realizacja

Jak osiągnąć zamierzone cele?

OpisyQuizy

Kreatywność

Czy kreatywność można w sobie rozbudzić?

OpisyQuizy

Newsletter

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! moich danych osobowych w celu otrzymywania Newslettera portalu Rozwijamy.edu.pl. Regulamin

Nawet w tym galopującym tempie życia warto na chwilę się zatrzymać i przemyśleć, jakie mamy atuty, mocne strony, co nas pasjonuje. Jest to wstęp do myślenia, że i TY możesz mieć swój własny pomysł na działanie, wprowadzić go w życie i z satysfakcją go rozwijać. 

Zachęcamy Cię do przeprowadzenia analizy SWOT, ponieważ jest to proste narzędzie samooceny i zarazem doskonałe do oceny szans w podejmowaniu działań przedsiębiorczych na rynku. Pomoże Ci ona przemyśleć w czym jesteś dobry, w jakich działaniach czujesz się dobrze. Pamiętaj, że analizę SWOT możesz wykonać z perspektywy swoich kompetencji osobistych, wykonywanej pracy, rozważanych pomysłów i planowanych zadań.

Usiądź w zacisznym miejscu i zarezerwuj sobie ok. 45 minut czasu. Zanotuj datę swojej analizy. Zaczynamy:

Spójrz na ten rysunek – który w skrócie prezentuje elementy analizy SWOT. Możesz go sobie też wydrukować (FORMULARZ 1)

 

 

CZYNNIKI WEWNĘTRZNE

Mocne strony
(Strengths)
  • atuty, talenty, szczególne i wyróżniające umiejętności, doświadczenia
Słabe strony
(Weaknesses)
  • ograniczenia wewnętrzne, obszary wymagające rozwoju, poprawy
Możliwości
(Opportunities)
  • możliwości, wydarzenia, zdarzenia, programy, zmiany w dziedzinie, która Cię interesuje, ludzie, organizacje które mogą być pomocne w realizacji Twoich zadań
Zagrożenia
(Threats)
  • przeszkody, które mogą utrudnić realizację Twoich zadań, ograniczenia, inne niekorzystne zmiany

CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE


1 Założenia analizy SWOT zostały opracowane w latach 50 i 60 XX wieku przez naukowców i konsultantów biznesowych pracujących w Harvard Business School, oraz opisane w pozycji [Learned, A., Christensen, C., Andrews, R. S. and Guth, D. 1965], według źródła: www.mfiles.pl

 

Teraz przejdź do poniższego formularza, który zawiera szczegółowe pytania w ramach każdego elementu analizy SWOT. Wydrukuj go sobie i wypełnij. Wpisując odpowiedzi w poszczególne pola myśl o swoich zachowaniach, reakcjach i odczuciach (FORMULARZ 1)

 

Mocne strony
(Strengths)

 

 

 

Słabe strony
(Weaknesses)

 

 

 

Możliwości
(Opportunities)

 

 

 

Zagrożenia
(Threats)

 

 

 


Ad. 1 Mocne strony (Strengths)

Które z  kompetencji Twoi znajomi, bliscy, uważają za szczególnie dobrze u Ciebie rozwinięte? (np. umiejętność fotografowania, grafika, gotowanie, umiejętność współpracy, kreatywność)

Jakie są Twoje wewnętrzne atuty, które postrzegasz za szczególnie dobre i kluczowe dla Twoich przyszłych przedsięwzięć? (np. punktualność, umiejętność słuchania, entuzjazm, chęć podejmowania nowych wyzwań, działań)

W jakim obszarze według Twoich bliskich (znajomych, przyjaciół) jesteś dobry? (np. wyszukiwanie i prezentowanie interesujących tematów w fotografii, j. hiszpański, tworzenie komiksów)

Jakie zajęcia, zadania lubisz wykonywać i wychodzą Ci one dobrze? (np. gimnastyka, jazda na rowerze, fotografowanie, montowanie filmów video, przygotowywanie dań wegetariańskich)

 

Ad. 2 Słabe strony (Weaknesses)

 

Jakie cechy/obszary wewnętrzne postrzegasz Ty oraz Twoi znajomi za szczególnie wymagające zmiany, których szczególnie u siebie nie lubisz? (np. brak koncentracji, niesłuchanie innych, brak pewności siebie, brak motywacji do działania, obawa przed zmianami)

Jakie czynności/działania według Ciebie i Twoich znajomych przychodzą Ci z trudem? (np. liczenie pieniędzy, planowanie wydatków, dotrzymywanie terminów, networking - nawiązywanie znajomości/relacji)

Które z Twoich kompetencji wymagają szczególnego rozwoju, które chciałbyś wzmocnić? (np. współpraca, autoprezentacja, kreatywność, marketing, umiejętności sprzedażowe, prezentacyjne, informatyczne)

Czy dostałeś kiedyś informację zwrotną od swoich znajomych na temat kompetencji, które powinieneś wzmocnić - jeśli tak, to możesz również je uwzględnić

Ad. 3 Możliwości (Opportunities)

 

Jakie czynniki zewnętrzne postrzegasz za korzystne dla planowanych zamierzeń? (przepisy prawne, kwestie finansowe, gospodarcze)

Zastanów się co jeszcze mógłbyś/mogłabyś  zaoferować, co mógłbyś/ mogłabyś robić? (np. zajmujesz się fotografią i dodatkowo mógłbyś przygotowywać reportaże, przygotowywać albumy tematyczne, albo swoje usługi programistyczne mógłbyś wykorzystać w programowaniu stron internetowych)

Czy wokół Ciebie są ludzie, od których mógłbyś/mogłabyś się czegoś nauczyć? (np. mógłbyś śledzić publikacje, wystąpienia tych osób, brać udział w webinariach, umówić się na spotkanie itp.)

Czy są jakieś interesujące programy (np. unijne dotacje), przedsięwzięcia (pokazy, wystawy, warsztaty, szkolenia w których z perspektywy Twoich zamierzeń warto byłoby wziąć udział?

Ad. 4 Zagrożenia (Threats)

 

Jakie przeszkody i trudności mogą pojawić się na Twojej drodze, w realizacji Twoich zamierzeń, planów?

Jakie realne, zewnętrzne ograniczenia mogą Cię powstrzymać, utrudniać, opóźniać Twoje działania, realizację Twoich planów?

Jakie działania, zmiany mogą być niesprzyjające? (np. planowane wprowadzenie licencji, specjalnych uprawnień, zmiany przepisów, podatków)

Czy ktoś już ma podobny pomysł, plany? (dobrze jest sprawdzić, czy ktoś już realizuje podobny pomysł, jaki Ty zamierzasz zrealizować, warto przeanalizować co mogłoby Twój pomysł odróżnić od tego już istniejącego na rynku)

Teraz spójrz na listę kompetencji osobistych, które opisujemy w dziale pt. Moje kompetencje

  • KOMUNIKACJA i WSPÓŁPRACA
  • WIZERUNEK I PREZENTACJA
  • MOTYWACJA
  • DECYZYJNOŚĆ i RYZYKO
  • PRZYWÓDZTWO
  • PLANOWANIE I REALIZACJA
  • KREATYWNOŚĆ
  • UCZENIE SIĘ
  • ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE
  • KOMPETENCJE CYFROWE (ICT)

…i jeśli, jeszcze nie wszystkie z tych kompetencji umieściłeś na matrycy SWOT, to teraz jest dobry moment, aby się tym zająć. Zastanów się, które z tych kompetencji są Ci potrzebne do realizacji planów i przeanalizuj, które z nich stanowią Twoje atuty, a które są Twoimi słabszymi ogniwami i wymagają dalszej pracy.

Przedyskutuj swoją wstępną analizę z osobami, z Twojego bliskiego otoczenia. Zdanie innych osób może być bardzo wartościowe dla tej analizy.

Teraz czas aby zaplanować swoje najbliższe działania w obszarze rozwoju swoich kluczowych elementów SWOT: przemyśl i wpisz do poniższego FORMULARZA 2:

    • Trzy swoje kluczowe (mocne i słabe) strony, nad którym chciałabyś pracować i zaplanują w jaki sposób mógłbyś to zrobić? (np. szkolenia, kursy, samodzielne działania, ćwiczenia)
    • Trzy działania, które chciałbyś podjąć wykorzystując opisane w formularzu 1. Możliwości
    • Trzy działania, które chciałbyś podjąć w obszarze zagrożeń, które wymieniłeś podczas swojej analizy SWOT.

 

Formularz 2. Twój plan rozwoju

 

Nad którymi z Twoich kluczowych (mocnych i słabych) stron chciałbyś pracować i w jaki sposób mógłbyś to zrobić? Poprzez jakie działania możesz ten obszar rozwinąć? Ile czasu chcesz na to poświęcić?
     
     
     
Wymień trzy działania, które chciałbyś podjąć wykorzystując zewnętrzne możliwości/szanse określone w analizie SWOT: Co konkretnie zamierzasz zrobić? Ile czasu chcesz na to poświęcić?
     
     
     
Wymień trzy działania, które chciałbyś podjąć, w obszarze zewnętrznych zagrożeń/przeszkód, które wymieniłeś podczas swojej analizy SWOT: Co konkretnie zamierzasz zrobić? Ile czasu chcesz na to poświęcić?
     
     
     

 

Pamiętaj jednak, aby po okresie 3-6 miesięcy sprawdzić jakie rezultaty udało Ci się osiągnąć. Przeprowadź przegląd analizy SWOT i wyznacz sobie plan pracy nad kolejnymi obszarami.

KONIEC! Dobrnąłeś do końca ćwiczenia. Możesz być z siebie dumny - tylko nieliczni są zdolni do tego, aby szczerze przeanalizować swoje atuty i słabe strony. Teraz przed Tobą etap pracy nad ogniwami, które chciałabyś wzmocnić. Trzymamy kciuki za to, abyś szybko zobaczył rezultaty swojej pracy.

Przeczytaj także:

Analiza zasobów

Mobilizacja do działania