→ Zmiany w składce zdrowotnej
→ Jawność wynagrodzeń tylko przy rekrutacji
→ Nowe stawki odszkodowań za wypadek w pracy
→ Mobbing w urzędzie
Nowa składka zdrowotna. Sejm przyjął ustawę
W piątek rano, 4 kwietnia 2025 r., Sejm przyjął projekt ustawy dotyczący obniżki składki zdrowotnej dla prawie 2,5 mln przedsiębiorców.
Wyniki głosowania
Za przyjęciem projektu opowiedziało się 213 posłów. Odrzucenie ustawy poparło 190 parlamentarzystów, w tym członkowie koalicyjnego klubu parlamentarnego Lewicy. Posłowie Konfederacji wstrzymali się od głosu, dzięki czemu projekt przeszedł mimo nieuzyskania bezwzględnej większości w Sejmie.
Nowa składka zdrowotna
Przyjęta ustawa zakłada wprowadzenie dwuelementowej podstawy wymiaru składki zdrowotnej dla przedsiębiorców:
1) części zryczałtowanej
2) części urealnionej, której naliczenie nastąpi w przypadku osiągnięcia dochodów przekraczających określony próg.
Wysokość składki zdrowotnej będzie ustalana w odmienny sposób w zależności od wybranej formy opodatkowania działalności gospodarczej.
Opodatkowanie na zasadach ogólnych i podatek liniowy
Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych bądź liniowo mogą liczyć domyślnie na niską, stałą składkę, która będzie wynosić 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
W przypadku, gdy osiągane przez nich dochody przekroczą 1,5-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami zysku, ogłaszanego przez Prezesa GUS-u., od uzyskanej nadwyżki będzie pobierana stawka 4,9%.
Ryczałt ewidencjonowany
Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które wybrały ryczałtową formę opodatkowania, też będą zasadniczo płacić składkę w wysokości 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Ewentualna część urealniona będzie naliczana jednak dopiero od nadwyżki przychodów powyżej 3-krotności miesięcznego wynagrodzenia. Stawka wyniesie wówczas 3,5%.
Karta podatkowa
W przypadku przedsiębiorców stosujących opodatkowanie w formie karty podatkowej podstawa wymiaru składki została obniżona z poziomu 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę do 75%.
Co dalej?
W przypadku pomyślnego zakończenia procesu legislacyjnego przedsiębiorcy będą mogli liczyć na niższe składki zdrowotne już od 1 stycznia przyszłego roku.
Jawność wynagrodzenia tylko w ramach rekrutacji? Kontrowersyjne zmiany Komisji Nadzwyczajnej
Trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy w sprawie jawności wynagrodzeń. Na skutek modyfikacji dokonanych przez sejmową komisję nadzwyczajną zakres planowanych zmian w Kodeksie Pracy uległ znacznemu ograniczeniu. Jawność wynagrodzeń będzie obowiązać tylko w ramach rekrutacji?
Co początkowo przewidywała nowelizacja?
Pierwotna wersja projektu, która trafiła do Sejmu 5 grudnia zeszłego roku, zakładała wprowadzenie jawności płac zarówno na etapie rekrutacji jak i w trakcie zatrudnienia.
Pracodawcy mieli zostać zobowiązani nie tylko do podawania w ogłoszeniach rekrutacyjnych widełek płacowych, ale także do udostępnienia na wniosek swoich pracowników informacji o średnich wynagrodzeniach w firmie w podziale na płeć oraz stosowanych na potrzeby ich ustalenia kryteriach.
Jakie zmiany wprowadziła Komisja Nadzwyczajna?
Z projektu wykreślone zostały wszelkie przepisy dotyczące jawności wynagrodzenia na etapie zatrudnienia.
Obowiązki w ramach rekrutacji zostały rozluźnione. Pracodawcy nie będą musieli udostępniać informacji o oferowanych stawkach wynagrodzenia już na etapie publikacji ogłoszeń o pracę.
Dostęp do nich uzyskają wyłącznie osoby, które złożyły aplikację na dane stanowisko. Co więcej, sposób sformułowania przepisów zapewni pracodawcom możliwość dokonania samodzielnego wyboru etapu, na którym stawka wynagrodzenia ma zostać ujawniona. Może to nastąpić:
- a) w ogłoszeniu o pracę
- b) przed rozmową kwalifikacyjną
- c) w innym momencie poprzedzającym nawiązanie stosunku pracy.
Oprócz tego Komisja zrezygnowała z pomysłu prawnego wykluczenia możliwości wprowadzenia przez pracodawców zakazu ujawniania pensji przez pracowników.
Ponadto usunięte zostały sankcje za nieprzestrzeganie nowych przepisów. Pierwotna wersja projektu zakładała, że pracodawcom, którzy dopuścili się ich naruszenia, miała grozić kara grzywny w wysokości od 1 tys. do 30 tys. zł.
Co się nie zmieniło?
W zmodyfikowanym projekcie zachowano obowiązek formułowania przez pracodawców ogłoszeń o wolnych wakatach w sposób neutralny pod względem płciowym.
Zmianie nie uległ również termin wejścia w życie nowelizacji. Nowe przepisy mają uzyskać moc obowiązującą po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Co dalej z projektem?
Posłowie wznowią pracę nad ustawą na najbliższym posiedzeniu Sejmu, które odbędzie się w dniach 23 i 24 kwietnia 2025 r.
Wypłata zasiłku chorobowego przez ZUS już od pierwszego dnia?
Wypłata zasiłku ZUS już od pierwszego dnia choroby? Propozycja, która znalazła się pierwotnie w programie „100 konkretów na pierwsze 100 dni rządów” Koalicji Obywatelskiej trafiła niedawno do Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów.
Jak obecnie wygląda wypłata zasiłku chorobowego?
W myśl aktualnych przepisów pracodawca finansuje wynagrodzenie chorobowe pracownika w wieku do 50 lat przez pierwsze 33 dni jego niezdolności do pracy w roku kalendarzowym, zaś pracownika, który ukończył 50. rok życia, przez początkowe 14 dni.
Dopiero od odpowiednio 34. i 15. dnia niezdolności do pracy ZUS zaczyna wypłacać zasiłek chorobowy.
Zasiłek z ZUS już od pierwszego dnia
Zgodnie z projektowanymi zmianami ZUS ma przejąć finansowanie zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia choroby.
Nowe rozwiązanie będzie korzystne nie tylko dla pracodawców, którzy przestaną ponosić ciężary finansowe związane z pierwszymi dniami zwolnienia lekarskiego, ale również i dla samych pracowników, a zwłaszcza tych o słabszej kondycji zdrowotnej, którzy będą mogli liczyć wówczas na zwiększoną stabilizację finansową.
Zmiana uwarunkowania uszczelnieniem systemu zwolnień lekarskich?
W odpowiedzi podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 marca 2025 r. na interpelację w sprawie planowanej zmiany wyjaśniono, że w związku z perspektywą potencjalnego wzrostu nieuzasadnionych nieobecności w pracy na skutek jej wprowadzenia konieczne będzie dokonanie kluczowych zmian w obszarze orzecznictwa lekarskiego tak, aby zapobiec ewentualnym nadużyciom. Z treści tego pisma nie wynika jednak, że brak uprzedniego uszczelnienia systemu zwolnień lekarskich wykluczy możliwość przejęcia przez ZUS obowiązku opłacania zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia niezdolności do pracy.
Co dalej z projektem?
Po zatwierdzeniu projektu ustawy przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów powinien on zostać wpisany do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Nowe stawki odszkodowań za wypadki przy pracy
W dniu 1 kwietnia 2025 r. nastąpił wzrost kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych zgodnie z treścią obwieszczania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie z dnia 28 lutego 2025 r.
Nowe stawki wynoszą odpowiednio:
1.636 zł (wcześniej 1.431 zł):
- za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu
- za każdy procent stałego długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, z tytułu zwiększenia tego uszczerbku co najmniej o 10 punktów procentowych
28.636 zł (wcześniej 25.044 zł):
- z tytułu orzeczenia całkowitej niezdolności do pracy oraz niezdolności do samodzielnej egzystencji, w tym również tej powstałej wskutek pogorszenia się stanu zdrowia rencisty
- jeżeli obok małżonka lub dzieci do jednorazowego odszkodowania są uprawnieni jednocześnie inni członkowie rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty, każdemu z nich niezależnie od odszkodowania przysługującego małżonkowi i dzieciom
73.635 zł (wcześniej 64.399 zł):
- jeżeli do jednorazowego odszkodowania jest uprawniony członek rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty
- jeżeli do jednorazowego odszkodowania są uprawnieni tylko członkowie rodziny inni niż małżonek lub dzieci zmarłego ubezpieczonego lub rencisty
147.271 zł (wcześniej 128.799 zł)
- jeżeli do jednorazowego odszkodowania jest uprawniony małżonek lub dziecko zmarłego ubezpieczonego lub rencisty
Ponadto zwiększeniu o 28.636 zł (wcześniej 25.044 zł) ulega kwota:
- 73.635 zł (64.399 zł) przyznawana uprawnionym będącym tylko członkami rodziny innymi niż małżonek lub dzieci zmarłego ubezpieczonego lub rencisty, na drugiego i każdego następnego uprawnionego
- 147.271 zł (128.799 zł) przysługująca uprawnionym będącym równocześnie małżonkiem i jednym lub więcej dziećmi bądź dwojga lub więcej dziećmi zmarłego ubezpieczonego lub rencisty, na każde z tych dzieci
W myśl obwieszczenia z dnia 28 lutego 2025 r. nowe stawki będą obowiązywać do 31 marca przyszłego roku.
Oskarżenia o mobbing w pracy w urzędzie gminnym są informacją publiczną
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 stycznia 2025 r. (sygn. akt III OSK 2273/23) potwierdził, że wiadomość o oskarżeniach pracowników urzędu gminnego o mobbing jest informacją publiczną.
Czego dotyczyła sprawa?
M.S. złożył wniosek o udostępnienie mu informacji publicznej w zakresie wyjaśnienia, czy przeciwko Wójtowi Gminy Przemęt wpłynęło oficjalne oskarżenie o mobbing w pracy.
W odpowiedzi na to pismo organ poinformował wnioskodawcę, że żądana wiadomość nie stanowiła informacji publicznej.
M.S. zdecydował się wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu na bezczynność Wójta Gminy Przemęt.
Wyrokiem z dnia 7 czerwca 2023 r. (sygn. akt IV SAB/Po 47/23) Sąd opowiedział się po stronie M.S. i zobowiązał wójta do załatwienia wniosku skarżącego w terminie 14 dni od dnia uprawomocnia się wyroku.
Wójt Gminy Przemęt nie dając za wygraną skierował sprawę do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Co stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny?
Naczelny Sąd Administracyjny nie przyznał racji wójtowi i oddalił jego skargę kasacyjną. W uzasadnieniu wyroku organ potwierdził prawidłowość wywodów Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, w myśl których z uwagi na charakter działalności wójta jako osoby pełniącej funkcję publiczną informacja, czy wpłynęło przeciwko niemu oficjalne oskarżenie o mobbing w pracy, stanowi informację publiczną w świetle ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: „u.d.i.p.”), gdyż zgodnie z art. 6 ust. 1 tego aktu prawnego jest nią również każda wiadomość w zakresie wykonywania przez władze publiczne lub inne podmioty wykonujące funkcje publiczne zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
Co to oznacza?
Informacja o ewentualnym wniesieniu oskarżenia o mobbing w pracy w urzędzie gminnym stanowi informację publiczną, która może zostać udostępniona zainteresowanym w trybie przewidzianym w u.d.i.p.
Bądź na bieżąco! Zapisz się do biuletynu