Moje kompetencje

Start własnej firmy to  jednym słowem biznesowy wzlot. Motywacja sięga wtedy zenitu. Prowadzenie firmy to także wiele prozaicznych zadań. Wobec takiej codzienności łatwo stracić iskrę, która napędzała do działania. Jak wyjść z motywacyjnego dołka?

Zmień coś…

Częstą przyczyną braku motywacji do działania jest przeciążenie wykonywanymi każdego dnia obowiązkami. Dlatego warto pomyśleć, czy część zadań można delegować komuś z zespołu, zautomatyzować lub zlecić na zewnątrz. W ten sposób zyskuje się czas na działania bardziej strategiczne. Podręczniki dotyczące motywacji rekomendują „mały szok”, który polega na choćby niewielkiej zmianie codziennej rutyny – może to być stworzenie planu nowej kampanii marketingowej czy zdobycie nowych umiejętności na specjalistycznym kursie, a przez to wniesienie do firmy świeżych pomysłów.

Filozofia dnia pierwszego

Przedsiębiorcy, którzy znają uczucie stagnacji, radzą by się na chwilę zatrzymać i przypomnieć sobie ten entuzjazm początku. Chodzi o ponowne skupienie się na swoim „dlaczego” – dlaczego stworzyłeś/stworzyłaś swój biznes, jaka była twoja rola wtedy, a jaka jest teraz, czy trzymasz się długofalowej wizji. Nastawienie, by codziennie pracować tak, jakby był to nasz pierwszy dzień, to nadrzędna zasada Jeffa Bezosa. Dlaczego? Ponieważ wtedy jesteśmy zawsze w fazie innowacji i rozwoju firmy, czyli w momencie najwyższej motywacji.

Inspirujące otoczenie

Wyjść z motywacyjnego dołka mogą też pomóc spotkania z innymi przedsiębiorcami, a w szczególności mentorem, który opierając się na własnym doświadczeniu, może zainspirować, pomóc znaleźć rozwiązanie konkretnego problemu, ocenić cele – jednym słowem skorygować kurs.
Utrata motywacji to częste doświadczenie przedsiębiorców. Gdy tylko zauważysz oznaki tego, że rutyna zabija entuzjazm, nie zwlekaj z podjęciem działań. Spróbuj skoncentrować się na zadaniach, które lubisz wykonywać, skorzystaj z mentoringu, zrewiduj stawiane sobie cele i zdecyduj się na wprowadzenie czegoś innowacyjnego.


 To może Cię zainteresować:

Silna marka czyli jaka? Rozpoznawalna, pożądana, jedyna w swoim rodzaju

Jak się zorganizować, gdy pracujesz na swoim?

O motywacji w małym biznesie

MINDware-czyli włącz krytyczne myślenie