Spotkania z osobami, które mają większe doświadczenie w danym obszarze, niosą wiele korzyści m.in.:
- wsparcie emocjonalne – bezpieczna przestrzeń do dzielenia się wyzwaniami i trudnymi sytuacjami z osobą z większym doświadczeniem pomaga w znalezieniu balansu między życiem zawodowym, a prywatnym, poprawia samopoczucie i ułatwia radzenie sobie ze stresem.
- doskonalenie zawodowe – superwizja pomaga rozwijać umiejętności i kompetencje, zdolności i zasoby, a jednocześnie ukierunkowuje na działanie i wynik; jest chwilą refleksji nad praktyką, dając mentorom i mentorkom możliwość przemyślenia działań, podejścia i strategii, co z kolei prowadzi do ciągłego doskonalenia.
- podnoszenie jakości usług – dzięki refleksji i feedbackowi można lepiej dostosować metody pracy do indywidualnych potrzeb osób, którym pomagamy oraz świadomie dbać o wysokie standardy etyczne i profesjonalne.
- aktualizacja wiedzy – pomaga być na bieżąco z najnowszymi trendami, narzędziami i metodami stosowanymi w danej dziedzinie.
- rozwój osobisty – superwizja sprzyja głębszemu zrozumieniu własnych motywacji, wartości i celów, a tym samym wzmacnianiu pewności siebie.
- budowanie sieci zawodowej – współpraca z innymi profesjonalistami pozwala na wymianę doświadczeń i nawiązywanie kontaktów z osobami wykonującymi zawód pomocowy, co jest źródłem wsparcia i inspiracji.
Udział w superwizji jest więc jednocześnie inwestycją w rozwój zawodowy, jak i dobrostan psychologa, mentora czy coacha, gdyż przekłada się na lepszą jakość usług i większą satysfakcję z wykonywanej pracy.
Standardy EMCC rekomendują 1 godzinę superwizji dla mentora/coacha raz na kwartał lub co 35 godzin spotkań z klientem.
Materiał przygotowany na podstawie webinaru poprowadzonego przez Kalinę Grelę-Łężak i Roberta Łężaka.