Jedną z metod ćwiczenia szarych komórek, dzięki czemu możemy tworzyć lepsze pomysły, jest technika odwróconego scenariusza, która opiera się na myśleniu wspak. Jej zastosowanie najłatwiej pokazać na przykładzie. Trzeba zacząć od wybrania branży, której przyszłość chcemy przewidzieć, a następnie wykonać 3 kroki:
- Wypisać oczywiste prawdy.
- Odwrócić te prawdy, wybiegając 10 lat do przodu.
- Znaleźć przyczynę tych odwróconych prawd i logicznie je wyjaśnić, opierając się na już widocznych sygnałach zwiastujących zmiany.
Przykład: branża obuwnicza – buty
- prawda: dziś każdy z nas ma więcej niż jedną parę butów.
- odwrócona prawda: za 10 lat każdy z nas będzie miał tylko jedną parę butów.
wyjaśnienie:
- już widać trend ograniczania konsumpcji czy działań degradujących środowisko (zjawisko flight shaming polega na zawstydzaniu osób, które pokonują krótkie trasy samolotem).
- jedna z firm już wprowadziła usługę subskrypcji butów do biegania, które podlegają recyklingowi – po zużyciu wystarczy je odesłać producentowi, by otrzymać nową parę.
Przykład: branża kosmetyczna – krem
- prawda: dziś dopasowujemy krem dla siebie.
- odwrócona prawda: za 10 lat krem będzie sam się do nas dopasowywał
wyjaśnienie:
- już istnieją kosmetyki spersonalizowane – japońska firma wprowadziła urządzenie, które ma wgrane 80 tys. wzorów pielęgnacji skóry oraz aplikację z algorytmem, który analizuje dane pogodowe, klimatyczne i wiele innych parametrów, tworząc codziennie inny krem dostosowany do danej osoby i panujących warunków.
Przykład: toaleta
- prawda: dziś załatwiamy potrzeby fizjologiczne odruchowo.
- odwrócona prawda: za 10 lat załatwienie każdej potrzeby będzie miało sens.
wyjaśnienie:
- indyjski start-up wprowadził toaletę, która mierzy 10 różnych właściwości moczu i wyniki może przesłać do lekarza.
- grupą docelową tego rozwiązania są seniorzy, którzy potrzebują regularnego monitoringu stanu zdrowia oraz sportowcy-amatorzy.
Takie przewidywanie połączone z szukaniem sygnałów zmian jest świetną formą rozciągania wyobraźni, a co za tym idzie, wymyślania nowych produktów czy usług.
Opracowanie redakcji na podstawie webinaru/warsztatu Wojciecha Ławniczaka.