Moja firma

Chcesz zacząć działać w branży e-commerce? Poznaj cztery wskazówki Michała Pyki, wiceprezesa AEDMAX.PL, który buduje z sukcesem sklep internetowy od 2017 r.

Michał Pyka razem ze swoim wspólnikiem zaczęli od biura w McDonaldzie, po trzech latach zespół składał się z 6 osób, dzisiaj zatrudniają 16 osób i generują 15 mln. obrotu rocznie. Przez pierwszych kilka lat spotykali się z każdym klientem osobiście, jeżdżąc po Polsce i robiąc po 90 tyś. km rocznie. W 2017 r. zdecydowali się, że budują pierwszy sklep internetowy - raczej jako katalog internetowy produktów. Dzisiaj wszystkie strony i sklepy internetowe "przyprowadzają im" 95% klientów, a 30% transakcji odbywa się online. Wiedzą, że za 3 lata zdecydowana większość transakcji będzie odbywać się w sieci. Dlatego inwestują w internety praktycznie wszystkie zyski, bo wiedzą, że to się opłaci.

Poznaj 4 wskazówki Michał Pyki, o których warto pamiętać na starcie własnego sklepu internetowego.

Porada 1: Wejdź w buty potencjalnego klienta
Zacznij od wymyślenia pytań czy słów kluczowych, które twoi potencjalni klienci mogą wpisywać w wyszukiwarkę, myśląc o twojej usłudze lub produkcie. Jeśli prowadzisz salon kosmetyczny, mogą to być słowa takie jak: „zabieg na twarz, cena, Warszawa”. Pomyśl, jak ty korzystasz z przeglądarki i jakie hasła wpisujesz, chcąc kupić coś konkretnego albo czegoś się dowiedzieć. Jednym słowem – spróbuj wcielić się w swojego klienta. Po stworzeniu bazy zapytań, musisz na nie odpowiedzieć, pisząc artykuły zawierające jak najwięcej słów kluczowych, które wymyśliłeś. W ten sposób algorytm Google będzie mógł podpowiedzieć klientom twoją stronę czy sklep internetowy, gdyż będą one doskonale odpowiadały na pytania użytkowników.

Porada 2: Stwórz opis i zrób zdjęcie każdego produktu/usługi
Zrób listę produktów / usług, które chcesz sprzedawać w swoim sklepie i dla każdego stwórz unikatowy opis, zawierający cechy, funkcjonalności, zawartość opakowania, a także informacje, co klient otrzymuje w ramach opłaty, a czego nie i za co ewentualnie będzie musiał zapłacić dodatkowo. Do każdego produktu zrób swoje własne, unikatowe zdjęcia. To ogromna wartość sklepu internetowego, gdyż przeglądarka Google „lubi” niepowtarzalne treści i chętnie je wyświetla. W ten sposób zwiększysz widoczność twojego biznesu e-commerce, a stąd prosta droga do odwiedzenia sklepu i zakupu. Potrzebujesz też drzewka twoich produktów. Musisz je mądrze skatalogować i zrobić taką ścieżkę zakupu, by klient łatwo się orientował, co jest np. dla mężczyzn, co dla kobiet, co na wyjazd firmowy, a co na imprezę prywatną.

Porada 3: Wybierz platformę z wersją mobilną
Budując e-commerce, trzeba wybrać odpowiednią platformę, na której stanie sklep. Masz do wyboru kilka narzędzi, w większości płatnych, jednak z możliwością ich bezpłatnego przetestowania (tzw. wersja demo). Jeśli mówisz po angielsku, wybór jest nieco większy, ale jest też kilka narzędzi stricte polskich. Platformę musisz koniecznie skonfigurować pod telefon komórkowy, gdyż wielu klientów robi zakupy w internecie właśnie na smarfonie - w naszym przypadku to aż 64%, choć zakupy robią u nas głównie firmy, gdyż sprzedajemy w modelu B2B. Powinieneś też wybrać kilka produktów do promowania w kampanii płatnej PLA (kampanie produktowe dedykowane dla sklepów internetowych). W ten sposób dotrzesz do szerszego grona klientów.

Porada 4: Postaw na obsługę klienta
Prowadząc e-commerce, dobrze jest stosować kilka zasad obsługi klienta. Po pierwsze, zawsze mów prawdę. Klient bardzo szybko zweryfikuje, czy nie oszukujesz np. w kwestii dostępności produktu. Jeśli piszesz, że jest dostępny 24h, a wyślesz go po tygodniu od zakupu, otrzymasz negatywne opinie, co może się skończyć bardzo źle. Jeśli klient zadaje pytanie kanałem, przez który on chce się skomunikować (Messenger, WhatsApp), postaraj się odpowiedzieć w ciągu minuty. Tyle masz czasu, by nie stracić jego uwagi. Spróbuj również „dopieścić” klienta personalizacją, dokładając do zakupionego produktu karteczkę o treści: „Dziękuję Katarzyno, że zrobiłaś u mnie zakupy, poleć nas swoim koleżankom”. W ten sposób zyskujesz ambasadora. Pamiętaj, że jedna osoba zwykle poleca produkt /usługę 10 osobom.

To cztery proste zasady. Zastosuj je, a zobaczysz jak działają na rzecz twojego sklepu. Powodzenia!

 

 

Michał Pyka – wiceprezes AEDMAX.PL, ratownik medyczny, pielęgniarka, strażak – ratownik wysokościowy. AEDMAX.PL, której jest współzałożycielem, prowadzi działalność od 2012 roku. Firma dostarcza apteczki, defibrylatory i inne sprzęty ratujące życie oraz szkoli z zakresu pierwszej pomocy.