Inspiratornia

Staranie o dobrostan to odpowiedź na przeciążenia związane z tempem naszego życia. Rynek branży live well odwołuje się do coraz powszechniejszych potrzeb konsumentów - spokoju, równowagi, wsparcia dla ciała i umysłu.

Dla każdego dobrostan posiada inną definicję. Ale wiemy też, że trudno go osiągnąć, gdy zmagamy się z problemami: stresem, przepracowaniem, siedzącym trybem życia, niedospaniem, przestymulowaniem bodźcami, kłopotami z nastrojem. Wydaje się, że coraz bardziej zdajemy sobie sprawę, jak prawdziwe jest zdanie Arianny Huffington, amerykańskiej ekspertki i promotorki wellnessu: health creates wealth - zdrowie tworzy bogactwo.

Szerokie rozumienie wellness

To, czego pragną konsumenci, ma coraz większy oddźwięk w tym, co oferują swoim pracownikom firmy w ramach benefitów. Raport agencji badawczej 4P „Corporate Wellnes 2020” opisuje 10 trendów, które odzwierciedlają, jak szeroko i holistycznie podchodzi się do oddziaływania na dobrostan pracowników w korporacjach zachodnich, a coraz częściej i na polskim gruncie. W raporcie agencja dzieli się także wnioskami ze swojego badania z 2018, w którym przedstawione są ścieżki, jakimi konsumenci podążają obecnie w poszukiwaniu dobrostanu. Poniżej opisujemy trzy z nich.

Bądź fit i zdrów

Wellness w pierwszej kolejności kojarzy się z zadbaniem o kondycję fizyczną i stan zdrowia. Kłopoty ma większość z nas, choćby z powodu spędzania wielu godzin przed komputerem. „Siedzenie to nowe palenie”, dlatego potrzebujemy ergonomicznych mebli, ale przede wszystkim - profilaktyki. Wielu pracowników otrzymuje kartę sportową albo nawet dostęp do siłowni w miejscu pracy. Lubimy dedykowane aplikacje, które pomagają nam monitorować postępy w wybranym sporcie. I motywują nas „pucharami” lub zapraszają do współzawodnictwa z innymi, np. współpracownikami z biura.

Moda na fitness pozwoliła na rozkwit wielu firm i usługodawców. Rozszerza swoje wpływy choćby na styl ubierania się - komfort i luz sportowych ubrań towarzyszą nam na co dzień. Następuje zjawisko „uwolnienie fitnessu od osiągnięć”. Sport staje się częścią życia i świadczy o społecznym statusie.

Tak samo to, co jemy. Żywność zdrowa, naturalna, ekologiczna, do tego przez nas zamieniona na danie na talerzu - manifestuje naszą dbałość o zdrowie i dłuższe życie. Stajemy się bohaterami opowieści o walce o dobrostan w świecie fast foodów i przetworzonego jedzenia. Marki duże i małe chętnie wykorzystują te emocje w swojej komunikacji.

Pozytywne technologie

Jednak według badań co trzeci mieszkaniec naszego kraju nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Lekarze na całym świecie alarmują o pladze otyłości. Wydaje się więc, że jest jeszcze wiele przestrzeni do zagospodarowania dla biznesu w obszarze zdrowia. W tej dziedzinie rosnącym trendem jest digital health, czyli cyfryzacja usług medycznych. Coraz więcej rozwiązań IT wspiera szybkość połączenia się z lekarzem specjalistą, co przyspiesza leczenie czy diagnostykę. Technologie wspierają także zbieranie i analizę danych na temat stanu zdrowia, np. urządzenia ubieralne monitorują parametry zdrowotne, kroki czy ilość kilometrów przebytych podczas biegu lub jazdy na rowerze. Elektroniczne gadżety sprawdzają, czy dobrze spaliśmy, dbają o nasz relaks i urodę. Rozwijają się także startupy związane z badaniami genetycznymi, wskazującymi np. na prawdopodobieństwo wystąpienia choroby Alzheimera czy raka. Newralgiczną kwestią pozostaje, czy nie boimy się oddawać danych o naszym zdrowiu w ręce algorytmów.

Na ratunek psyche

Zaopiekowanie się własną kondycją psychiczną uznaje się za kluczowe dla dobrostanu. Nasza głowa do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpoczynku. Tymczasem deprywacja snu, czyli niewystarczające i nieodpowiednie wysypianie się, zaczyna mieć cechy światowej epidemii. W Polsce aż 2/3 osób deklaruje problemy ze spaniem, zmęczeniem i niewypoczęciem. Stąd narodziny nowego zawodu – trenera snów oraz usług związanych z tworzeniem programów terapii zaburzeń snu. Nie wspominając o rynku suplementów. W biurach pojawiają się pokoje drzemek lub w wersji hitech - specjalnie wyciszone kapsuły, w których pracownik może nadrobić zaległości w spaniu. Kreatywne przestrzenie do odpoczynku staną się zapewne równie powszechne w biurach jak sale konferencyjne.

Hałas, przeciążenia ilością bodźców, brak balansu między życiem a pracą skutkują stresem i zaburzeniami równowagi psychicznej. W cenie jest wszystko, co pozwala się „zresetować”, odciąć. Odnajdujemy relaks w rozrywce, uczestniczeniu w wydarzeniach kulturalnych, medytacji, obcowaniu z naturą.

Produkty, usługi (i idące za nimi komunikaty marketingowe), które zaoferują nam pomoc w osiągnięciu spokoju, odporności emocjonalnej i psychicznej - będą zyskiwać grona oddanych odbiorców.

***

Cały Raport “Corporate Wellness 2020” stworzony przez firmę 4P Research Mix Sp. z o.o. (autorstwa Barbary Frątczak-Rudnickiej (4P) i Katarzyny Lipińskiej (4P) można bezpłatnie pobrać pod powyższym linkiem.