Program Rozwoju Przedsiębiorczości

Inspirujemy i wspieramy młodych ludzi, przekazujemy wiedzę i praktyczne wskazówki, tym którzy są na początku drogi w prowadzeniu własnej firmy, albo chcą na tę drogę wejść.

WEBINARY & BUSINESS MIXERY

Coaching & RMP

Moje kompetencje

18.04.24

Jak często zastanawiasz się nad zawiłościami związanymi z zatrudnianiem pracowników? Czy szukasz sposobów na uniknięcie potencjalnych prob...

Więcej

10.11.23

Start własnej firmy to  jednym słowem biznesowy wzlot. Motywacja sięga wtedy zenitu. Prowadzenie firmy to także wiele prozaicznych zadań. Wob...

Więcej

08.11.23

Widoczność na rynku, zaufanie, wizerunek eksperta, wyróżnik na tle konkurencji, indywidualna przewaga – to tylko niektóre korzyści, które ...

Więcej

Inspiratornia

18.04.24

Czy myślisz o założeniu własnej firmy lub już ją prowadzisz? Niektórzy przedsiębiorcy postanawiają kontrolować wszystkie aspekty swojego ...

Więcej

11.11.23

W 2020 roku Jamais Cascio opisał model nowego niestabilnego świata, określając go nazwą BANI. Pod każdą z liter kryje się słowo opisujące...

Więcej

18.09.23

Czy pamiętasz swój pierwszy kontakt z klientem? A może ostatni? Jakie było zachowanie klienta? Czy zadawał szc...

Więcej

Nasze działania

08.03.24

Bilety na IV edycję ogólnopolskiej konferencji Business Market są już dostępne. Wydarzenie odbęd...

Więcej

23.11.23

Programy wykorzystujące AI piszą złożone teksty, analizują dane, rekomendują rozwiązania, tworzą grafiki, które następnie zamieniają w ...

Więcej

06.09.23

Spotkania z praktykami biznesu i ekspertami, sesje mentoringowe i networkingowe, których celem jest wzmocnienie pr...

Więcej

Wydarzenia

23.01.24

Zapraszamy na spotkanie networkingowe dla przedsiębiorców, liderów, freelancerów i osób z pomysłami na biznes. W...

Więcej

12.09.23

Towarzyszymy w zmianie i osiąganiu celów

W ramach programu zapraszamy na indywidualane sesje rozwojowe, zwiększające p...

Więcej

12.09.23

Weź udział w tegorocznych webinarach i Business Mixerach, by dowiedzieć się, jak skutecznie działać na rynku. Zapisz się na wszystkie wydarz...

Więcej

QUIZY

Komunikacja i współpraca

Jak mówić i słuchać aby zostać zrozumianym?

OpisyQuizy

Wizerunek i prezentacja

Dlaczego wizerunek własny jest istotny?

OpisyQuizy

Decyzyjność i ryzyko

Czy potrafisz podejmować decyzje?

OpisyQuizy

Motywacja

Co nas napędza do działania?

OpisyQuizy

Przywództwo

Które cechy lidera są przydatne?

OpisyQuizy

Planowanie i realizacja

Jak osiągnąć zamierzone cele?

OpisyQuizy

Kreatywność

Czy kreatywność można w sobie rozbudzić?

OpisyQuizy

Newsletter

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! moich danych osobowych w celu otrzymywania Newslettera portalu Rozwijamy.edu.pl. Regulamin

Polskie startupy przyczyniają się do tego, że nasza gospodarka może jeszcze silniej, globalnie konkurować innowacyjnością i wykwalifikowaną kadrą. “Polska potrzebuje dziś startupów bardziej niż kiedykolwiek”- wskazuje Prezes Startup Poland - Julia Krysztofiak-Szopa w raporcie “Polskie Startupy 2017”. Wyjaśnia też, że startupem nie jest każda nowa firma a tylko ta, która dzięki przewadze technologicznej lub niszy rynkowej ma potencjał do bardzo szybkiego wzrostu.

Fundacja Startup Poland opublikowała najnowszy raport “Polskie Startupy 2017”, który powstał na podstawie ankiet przeprowadzonych w czerwcu 2017 r. wśród 621 polskich startupów. W stosunku do ubiegłego roku w badaniu wzięło udział o 20% więcej organizacji. W 90 % na pytania ankiety odpowiedziały osoby stojące na czele startupów - założyciele lub osoby zarządzające. Obraz polskiego ekosystemu startupowego powstał dzięki wsparciu grona Partnerów projektu: Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Google, PGE i PFR Ventures.

Wnioski z badania


1. Na czele startupów stoją w 58% osoby w wieku 30–39 lat. Co czwarty założyciel lub dyrektor zarządzający (26 proc.) nie ukończył 30 lat. Powyżej 40 lat ma jedynie 16% respondentów.

2. Aż 82% założycieli i prezesów biorących udział w badaniu posiada wykształcenie wyższe. Co piąty z nich posiada stopień naukowy (20%). Zaledwie 3% to studenci.

3. Respondenci częściej (36%) decydują się prowadzić działalność przy udziale dwóch założycieli niż tylko jednego. Do współpracy ponad dwóch założycieli przyznaje się 39% badanych.

4. Połowa ankietowanych przed założeniem startupu prowadziła własną lub rodzinną firmę, co trzeci zakładał poprzedni startup, albo pracował w korporacji, albo w prywatnej firmie. 17% pracowało naukowo lub zajmowało się dydaktyką, a 15% studiowało.

5. Prawie jedna trzecia startupów ma wśród założycieli lub CEO przynajmniej jedną kobietę. Natomiast w co ósmym badanym startupie jednym z założycieli jest obcokrajowiec. Wielu z nich to obywatele Stanów Zjednoczonych lub Ukrainy.

6. 76% spośród badanych startupów sprzedaje swoje produkty i usługi firmom. W grupie klientów B2B większością są mikroprzedsiębiorstwa i MŚP (61%). Tylko 18 % badanych startupów prowadzi sprzedaż na rynku B2C skierowanych do klientów indywidualnych.


7. Wśród 10 najpopularniejszych produktów sprzedawanych przez startupy dominują dziedziny związane z big data (19%), analityka/narzędzia badawcze/business intelligence, internet rzeczy (IoT), narzędzia dla programistów i deweloperów.

8. Wśród badanych startupów 68% deklaruje finansowanie ze środków własnych i reinwestuje przychody. Na kolejnych miejscach znajdują się zewnętrzne źródła finansowania jak np. venture capital (zagraniczny lub krajowy), pieniądze publiczne pochodzące ze środków unijnych (PARP lub NCBiR) czy aniołowie biznesu. Tylko 8 % startupów korzysta z kredytu bankowego dla rozwoju swojej działalność.

9. Większość startupów rejestruje swoją działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (71%), 15% działa jako jednoosobowa działalność gospodarcza, a jedynie 4% wybiera spółkę akcyjną.


10. Ankietowani zapytani o ocenę wartości, jaką przynoszą startupom dostępne na rynku źródła wiedzy i networku wskazali, że największy wpływ na rozwój biznesu ma indywidualny mentoring, a w dalszej kolejności spotkania branżowe (np. Aula, Hive, Startup Stage, OpenReaktor).


11. Spośród badanych polskich startupów 71% zatrudnia pracowników. Prawie jedna trzecia respondentów w ogóle nie zatrudnia pracowników, a połowa z nich zatrudnia do 10 pracowników. Najbardziej pożądanymi przez startupowców pracownikami są sprzedawcy, programiści oraz marketingowcy. Zatrudniające startupy w 60% badanych przypadków stosują umowy o pracę.

12. Co trzeci startup zatrudnia w swoich zespołach również obcokrajowców (28%). Najczęściej są to osoby z Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii.

13. Ponad połowa badanych startupów twierdzi, że „tworzy całkiem nowy produkt”, a niewiele mniejszy odsetek, że „ulepsza istniejące rozwiązania”. Tylko nieliczna grupa ankietowanych tworzy produkt mało innowacyjny, będący kopią już istniejącego rozwiązania (3%).

14. Współpracę z nauką podejmuje aż 46% badanych startupów. Spośród, tych współpracujących z nauką najwięcej współpracuje z uczelnią i/lub indywidualnymi pracownikami naukowym.
Aż co siódmy startup posiada własne laboratorium.

Źródło: raport "Polskie Startupy 2017".

Ż